Et av skipene vil bli nybygget “Explora I” som er 248m lang og har en kapasitet på inntil 922 gjester. Jomfruseilaset starter fra Southampton den 17. Juli og forventes til kai 68 (cruisekaia) fem dager seinere.
102 cruiseanløp til Trøndelag
Årets sesong lover både rekordmange anløp og besøkende til Trøndelag.
– Trondheim sin cruisestrategi er ikke ute etter å knuse rekorder. Vi jobber derimot aktivt med å få spredt anløpene gjennom hele året, forteller cruisekoordinator Maria K. Undheim ved Trondheim Havn IKS.
Spredning av anløp utover sesongen vil kunne gi flere helårsarbeidsplasser. Det gir også rom for å tilby plass ved landstrømsanlegget for redusert klimagassutslipp. Utover sesongspredning vil det også bli flere destinasjoner i Trøndelag som får cruiseanløp i 2023.
– Det er gledelig at det skal bli fire besøk til Frøya i år, og et forventet anløp til Sandstad på Hitra. Vi ser at markedsføringen av havnene i distriktet har slått an, forklarer Undheim.
Til Trondheim forventes det en overvekt av tyskspråklige cruisegjester for det inneværende året.
Les mer: Nøkkeltall cruise
Satser på mottak av cruisegjestene
Da Trondheim la ned turistinformasjonen i 2019, ble det i fjor for første gang satt opp en pop-up turistinformasjon ved skipsankomst. Det ble tatt godt imot blant gjestene.
– Vi satser med samarbeidspartnere på videre utvikling av et personlig mottak av gjestene ved hjelp av service-innstilte lokale som snakker engelsk og tysk for å selge byens attraksjoner og opplevelser rett ved cruisekaia, sier Kirsten Schultz, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.
Cruisenettverket i Trondheim står for organisering av mottak, samt markedsføring av utflukter som tilbys. Organiserte pakketurer i Trondheimsregionen skreddersys for cruiserederiene i en egen brosjyre.
I fjor var over 38.000 cruisegjester (28 prosent) på forhåndsbestilte utflukter, solgt gjennom cruiserederiet. Når gjestene har kommet frem til Trondheim er det per i dag få opplevelser som kan kjøpes ad hoc. Utviklingspotensialet er stort og Innovasjon Norge kartla i 2019 at kun 16% av cruisegjestene kjøpte opplevelser lokalt ved ankomst i Trondheim.
– For å øke verdiskapningen er målet å øke antallet som er på organisert utflukt. Først og fremst ved å gjøre det enklere å kjøpe en opplevelse lokalt, men også ved å påvirke til økt salg på forhånd og om bord, sier Undheim, som også administrerer cruisenettverket.
Mindre utslipp per anløp
Siden innføring av miljøprisingen med EPI (Environmental Port Index) i 2019, har skipene endret sin adferd. Andelen som bruker tungolje fremfor MGO (marindiesel) ved kai er halvert.
– De aller fleste benytter seg nå av moderne renseteknologi og landstrømstilkobling dersom de er kompatible. Dette gjorde at CO2– utslipp på et gjennomsnittlig cruiseanløp har gått ned fra 29 tonn CO2 i 2019 til 26 tonn i 2022, bekrefter sjef for havnedrift, Terje R. Meisler, ved Trondheim Havn.
Til tross for en miljøvennlig utvikling, strammer Trondheim Havn ytterligere til på miljøkravene i 2023.
– I år kreves det at skip må oppnå en enda høyere EPI-score for rabatterte priser ved anløp. Vi forventer at tilstrammingen gjør det mer lønnsomt å bruke og investere i moderne miljøteknologi, sier Meisler.
I 2023 fortsetter arbeidet med planlegging av landstrømsanlegget til kai 68 (cruisekaia). Det skal også jobbes videre for å elektrifisere annen trafikk knyttet til cruisebesøket.
– To elektriske turbusser ankom Trondheim i løpet av fjoråret for kjøring av cruisebesøkende, og MS Otto Sverdrup koblet seg opp til det nye landstrømsanlegget på Pir I hele 12 ganger, avslutter Meisler.
Les mer: Grønn cruisefart