Cruisenæringen fikk et hardt slag for baugen da Covid 19 – pandemien bredte seg over verden. Skip ble lagt i opplag, mannskap og passasjerer sendt hjem. Siden regjeringen stengte ned landet 12.mars, har 218 planlagte cruiseanløp til Trondheim blitt kansellert, hvorav 124 i 2021 og 94 i 2020.
– Det er under strenge forutsetninger fra myndighetene at cruiseskipene i dag kan komme tilbake til norske havner. Dette er et steg mot normalisering av samfunnet, forteller Maria Kühnl Undheim, cruisekoordinator i Trondheim Havn.
18. juni i år åpnet regjeringen for at europeiske borgere kan reise til Norge med gyldig vaksinesertifikat, uten å gå i karantene. Det betyr også at kystcruise langs norskekysten og på Svalbard kan gjenopptas under strenge vilkår.
Se hvilke cruiseskip som er ventet til Trondheim.
Beredskapssamarbeid med kommunen
Det siste året har Trondheim Havn samarbeidet med kommuneoverlegen i Trondheim kommune om å etablere en mottaksplan for å ivareta smittevern og smittesporing når cruisetrafikken kommer tilbake.
– Cruisenæringen er den mest kontrollerte formen for reiseliv, også før pandemien. Det er ingen reisende om bord som ikke er gjort rede for – det er et viktig og godt utgangspunkt når rederiene innfører smitteverntiltak i tillegg. Med strenge smittevernsprotokoller, oversikt over de reisendes bevegelser og muligheter for å teste og behandle om bord, har cruiseoperatørene de beste forutsetninger for å bidra til en ansvarlig oppstart av internasjonal sjøturisme, mener Kühnl Undheim.
Les mer om det lokale samarbeidet om cruise her.
Viktig for reiselivet
Mens cruiseskip har ligget i opplag, har reiselivsnæringen lidd store omsetningstap i kjølvannet av pandemien. Ifølge Innovasjon Norges undersøkelse fra 2019 la hver cruiseturist i gjennomsnitt igjen 510 NOK pr. dagsbesøk i Trondheim. Det er ikke ubetydelig for den trønderske handels-, service- og kulturnæringen. Bare i Trondheim utgjorde cruiseturismen nærmere 35 % av den totale andelen av internasjonal turisme i 2019.
– Vi er veldig glade for at internasjonale cruiseturister begynner å komme tilbake igjen. For mange opplevelsesaktører og severdigheter i byen er cruiseturister svært viktige, også fordi de kommer utenfor den klassiske norske feriemåneden juli. Cruiseturister benytter transporttilbudet, guider, betaler inngangsbilletter og handler under sitt opphold i byen vår, sier Kirsten Schultz, daglig leder i Midtbyen Management og reiselivsdirektør i Visit Trondheim.
En intern undersøkelse i Trondheim Cruise Network Mid-Norway viser at medlemmene til sammen tapte over 15 millioner kroner som følge av cruisebortfallet i 2020. For flere av medlemmene har inntektstapet ført til permitteringer, oppsigelser og nedlegging av virksomheten. Ringvirkningene totalt med alle tjenesteytere i alle ledd tyder på et samlet tap på over 65 millioner kroner.
– Å vite at cruiseskipene kommer gir en forutsigbarhet for aktørene som derved lettere kan planlegge sitt tilbud. Så synes vi jo også at det er hyggelig å se internasjonale gjester i bybildet, høre de forskjellige språk, hjelpe dem ved spørsmål og se dem ta bilder ved alle de flotte steder de er innom, sier Schultz.