– Et overraskende besøk fra Otto Sverdrup har gitt oss dekning for hver måned i 2025 med unntak av oktober. Det lover godt for årets cruisesesong, kan forretningsutvikler Maria Undheim ved Trondheim Havn meddele.
I trygge omgivelser fikk Otto Sverdrup koblet seg opp på landstrømsanlegget ved Pir 1, og åpnet dermed årets cruisesesong ved Trondheim Havn.
Nedgang fra rekordåret
Året 2023 var et rekordår for havnevirksomheten, som hadde hele 108 cruiseanløp. Selv om det var forventet samme antall besøkende, endte fjoråret med en nedgang.
– Nedgangen skyldes blant annet Hurtigruten Norway’s omstrukturering av ruten til Otto Sverdrup, som fjernet 12 regelmessige anløp til Trondheim, forklarer Undheim.
![](https://trondheimhavn.no/wp-content/uploads/2025/02/53378352342-1b9a6b7029-o-1024x683.jpg)
Det ble likevel en travel sesong med totalt 95 cruiseanløp og 171.350 besøkende gjester til Trondheimsregionen. Dette inkluderer to anløp på Frøya, to på Hitra og tre i Namsos.
– Vi ser fortsatt interesse for Trøndelag som cruisedestinasjon, til tross for enkelte endringer i ruter. Med fokus på bærekraftig infrastruktur, er vi godt posisjonert for fremtidig vekst, forteller Undheim.
Positive ringvirkninger
For 2025 er det allerede bestilt 102 cruiseanløp. Med nesten full dekning gjennom året forventes det opptil 180.000 cruisegjester. Alle vil finne sted i Trondheim.
– Økningen i cruisegjester er noe hele Trondheims befolkning kan glede seg over. Det gir store positive ringvirkninger for næringslivet både lokalt og nasjonalt, noe ringvirkningsanalysen bekrefter, sier Undheim.
En ringvirkningsanalyse ble i fjor gjennomført av cruiseforumet i Trondheim bestående av Trondheim kommune, Trondheim Management, Trøndelag Reiseliv, Næringsforeningen i Trondheimsregionen og Trondheim Havn.
– Totalt genererte cruise- og kystrutetrafikken 403 millioner kroner, hvor omtrent halvparten forblir lokalt i Trøndelag, mens resten gir er en nasjonal spredning.
Undersøkelsen viste også at passasjerenes forbruk varierer i samråd med tiden skipet ligger i havn.
Store skip og spennende nykommere
Blant høydepunktene er første besøk av Cunard-flåtens nyeste tilskudd, Queen Anne og luksusyachten Ilma fra The Ritz-Carlton Yacht Collection.
– Queen Anne klekket ut av verftet i fjor. Hun blir et av årets spennende nykommere sammen med luksus yachten til Ritz-Carlton på hele 240 meter, som vil ankomme samtidig som Celebrity Apex, sier Undheim.
Til sammen vil Trondheim få hele syv førstegangsanløp i 2025. Året byr på noen spennende dager med opptil tre skip samtidig, blant annet den 3. og 7. juli, samt 8. august.
– Til tross for flere skip på samme dag, blir det ikke mer enn maks 5.000 besøkende på et gitt tidspunkt til Trondheim by. God besøksforvaltning er med for å sikre en god opplevelse for både gjester og lokalbefolkning, forklarer Undheim.
![](https://trondheimhavn.no/wp-content/uploads/2024/03/tor-erik-4-5-823x1024.jpg)
Miljøvennlighet står fortsatt i fokus for Trondheim Havn. De mindre skipene kan allerede koble seg til landstrømanlegget ved Pir I.
Det er fortsatt ikke blitt tildelt strømkapasitet for bygging av landstrømsanlegget ved cruisekaia (kai 68).
– Vi jobber aktivt sammen med nettleverandør, lokal myndighet og andre aktører der vi ser på mulighetene for en mer fleksibel strømløsning. Det vil kunne bety at de større cruiseskipene i fremtiden kan trekke strøm fra nettet når det er ledig kapasitet. Innenfor dagens lovverk er dette dessverre ikke mulig, forklarer Havneutviklingssjef Tor Erik Taftø Svorkås ved Trondheim Havn.
– En etablering av landstrøm ved cruisekaia ville muliggjort at hele 85 prosent av årets anløp vil kunne ligge utslippsfritt til havn, avslutter Svorkås. Siste anløp i 2025 blir den 16. desember, og cruisesesongen avsluttes dermed med nok et solid år for Trondheim Havn.