Økt containeraktivitet i 2020

Containeraktiviteten i 2020 tangerer rekordåret i 2014 med 20 000 TEUs, men Covid-19 har utfordret mange av havnas brukere.

Sunn konkurranse har effekt

Containerstatistikken for 2020 viser en økning i antall TEUs på 12 % fra 2019. En del av dette kan tilskrives nye initiativ og rutetilbud fra Smyril Line, Sea Cargo og Samskip/Nor Lines, i tillegg til økt aktivitet for NCL.

Kirsti Østensjø
Kirsti Østensjø, markedssjef i Trondheim Havn IKS

Havnesamarbeidet med Kysthavnalliansen har bidratt til nye varestrømmer over kaiene i Trøndelag, og både frukt, fersk laks og annen stykkgods til forbrukermarkedet er flyttet fra vei til sjø det siste året.

– Flere linjer til Trøndelag har gitt et bedre tilbud til vareeiere i regionen. Det viser at konkurranse er sunt, også for miljøet og de nasjonale målene om å overføre mer gods fra vei til sjø, sier Østensjø.

Covid 19-pandemien har utfordret

Godstatistikken for 2020 viser en svak nedgang i antall tonn gods innenfor øvrige godssegmenter.

– Flere av de store varestrømmene som bruker Trondheim Havn sine anlegg er utsatt for ulike svingninger og rammebetingelser i ulike marked.  Både offentlige budsjetter, lokale utbyggingsprosjekter, oljepris, gode eller dårlige kornår mv. får innvirkning på godsstatistikken. Vi ser også at Covid-19-pandemien har påvirket mange vareeiere i Trøndelag, forklarer Østensjø.

-Det har vært et svært krevende år for mange av våre kunder, men de har funnet løsninger og holdt hjulene i gang. Det er imponerende. De fulle konsekvensene av Covid-19 for sjøtransport til Trøndelag gjenstår å se,   sier Østensjø.

Tørrbulk største varetype

Tørrbulk står for nær ¾-deler av de totale godsmengdene som går over kai i Trondheim Havn IKS. Kalk fra Tromsdal på Verdal er den dominerende enkeltvarestrømmen over kai.

– Årlig hentes det ut nærmere en million tonn kalk, og utbyggingen av ny utskipningskai for kalk reflekterer et langt høyere ambisjonsnivå i årene som kommer. Vi ser også at andre viktige innsatsvarer som sement, tilslag og stein til bygg- og anleggsbransjen, korn og andre varer til dyrefor utgjør en vesentlig andel av varene som kommer sjøveien til Trøndelag, forteller Østensjø.

Nødvendig å sikre nok areal

Til tross for en liten nedgang i tonnasje i 2020, er det ingen ting som tyder på at trønderske vareeiere ikke ønsker å ta i bruk sjøtransport, heller tvert om.

– Vi har stort press på våre havnearealer og har fått henvendelser fra flere industri- og næringsaktører som ønsker å legge sin produksjon og virksomhet til kainære arealer. Det vil bety store besparelser for klima og veitrafikk. For å nå de nasjonale klimamålene om å redusere utslipp fra transportsektoren, må vi utvikle kainære industri- og næringsarealer som tilrettelegger for å ta enda mer av godset sjøveien. Det vil være vårt viktigste grep for å utvikle sjøtransporttilbudet i Trøndelag, avslutter Østensjø.

Midt-Norge knyttes til Europa

Midt-Norge knyttes til Europa

Trondheim Havn ønsker Cargow Thorship velkommen til Hitra Kysthavn: – En ny og spennende æra Hitra Kysthavn har i dag en betydelig aktivitet med blant annet eksport av frossen…

Høring om farvannsavgiften 2025

Høring om farvannsavgiften 2025

Trondheim Havn IKS har sendt forslag om farvannsavgift for 2023 på høring. Frist for å komme med tilbakemeldinger er satt til 04. november.

Se alle