Det toppmoderne hurtigruteskipet har tatt turen til Trondheim for gjennomføre tekniske tester og kursing av besetning. Man vil derfor se skipet gå til og fra kai, testing av tenderutstyr og andre aktiviteter rundt skipet de neste dagene.
-Vi har med oss servicefolk som skal gjøre en god del servicer her. Samtidig har vi en del kursing knyttet til ulikt utstyr. Hurtigruten har IT-avdeling her på Pirsenteret og rederiet vil ha en del møter her. I tillegg skal vi ha en offiserskonferanse her, forklarer Rune Andreassen, kaptein ombord.
-På fredag skal vi ha en «damage control»-øvelse. Da kommer et team med Miko Plaster, matter med magneter, som skal monteres på skroget for å demonstrere dette. Vi skal ut i isen, og da må vi ha utstyret, forklarer Andreassen videre.
Verdens første hybriddrevne cruiseskip
MS Fridtjof Nansen er spekket med banebrytende grønn teknologi. Store batteripakker støtter lavutslippsmotoren og reduserer CO2-utslippene med 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip på samme størrelse.
Skipet er det siste av to eksplorerskip spesialbygget av Kleven Shipyard i Ulsteinvik, for å seile i arktiske strøk. Skipet tilhører PC6-klassen, klassen under isbryter-klassen, men med et forsterket skrog som skal tåle is i farvannet.
-Det er Rolls Royce’s design med et svært energieffektivt skrog, hybridpakke og batteri. Det er et flott skrog, svært stabilt i sjøen, forteller Andreassen videre.
Han har fulgt byggingen av skipet tett og var selv med da en identisk skalamodell av skipet på 7,5 meter ble testet i skipstanken hos NTNU på Tyholt. Med stabilisatorer, stabiliseringstanker og dynamisk posisjonering vil skipet holde seg stabilit selv i krevende sjø.
Med bruk av tenderbåter får passasjerene anledning til å gå i land på mer eksotiske og utilgjengelige områder i de arktiske områdene.
-Vi tendrer hver dag, og da er det veldig viktig at vi holder oss gunstig i posisjon i forhold til lengde på tendring og le, forklarer Andreassen.
Etter planen skal MS Fridtjof Nansen være klar for første planlagte seiling i april.
Les også: Hurtigrutas nye hybridskip i Trondheim