Historiske Hansteen

Skipet har både vært forskningsfartøy, kongeskip og sosialbolig for hjemløse. Seildampskipet DS Hansteen har overlevd det meste - i stor grad takket være en gruppe ildsjeler. Denne sommeren blir skipet også åpent for publikum.

Skipet ble bygget på som forskningsfartøy i 1867 – i en brytningstid da de fleste seilskuter ble byttet ut med dampmotor. Året før bevilget Stortinget 12.000 spesidaler, tilsvarende 3 144 000 mill. kr. etter dagens pengeverdi. Nylands Mek. Verksted i Oslo fikk i oppdrag å bygge et skonnertrigget seildampskip i jern. Den påfølgende vår ble byggenr. 11 ved verftet levert; ”Hansteen” var 102 fot. lang, med forsterket skrog og fem vanntette skott for å tåle grunnstøtinger. Det var utrustet med seks seil og en høytrykks dampmaskin på 25 hk. Staten var eieren mens bemanningen var fra marinen.

I 30 år gikk skipet langs hele norskekysten og opp til grensen mot Russland for å kartlegge dybdeforholdene, utarbeide sjøkart og undersøke fiskeriforekomstene. Målingene fra dette nybrottsarbeidet er fortsatt å finne på dagens sjøkart.

Fra forskningsfartøy til sosialbolig

Da Haraldsstøtta i Haugesund skulle avdukes i 1872, fikk kronprinsregent Oscar II behov for transport. DS Hansteen ble rekvirert for anledningen og både salong og lugarer fikk en oppgradering. Det sies at havforsker G. O. Sars mislikte å avgi den komfortable lugaren sin til Kronprinsregenten. 

I 1899 ble ”Hansteen” solgt til Innherred Forenede Dampskibsselskab hvor det gamle forskningsfartøyet gikk i lokalrute i Trondheimsfjorden, før skipet i 1900 ble videresolgt til Helgeland. I over 30 år gikk skipet, nå under navnet ”Haarek” i rute på Sandnessjøen.

I 1950 endte skipet i Florø hvor det ble konvertert til losjiskip, først for sesongarbeidere under sildefisket, deretter til hjemløse langs Akerselva i regi av Oslo Indremisjon. Denne gang gikk skipet under navnet Ivar Elias.

Klar for opphugging

I 1978 var det ikke mye som minnet om den gamle storhetstiden på 1800-tallet. Skipet lå klart for kondemnering, men veteranskipsentusiasten Olaf T. Engvik fattet interesse, og brakte skipet tilbake til Trondheim. Han sørget for å restaurere skipet tilbake til opprinnelig stand som forskningsfartøy, og i 1886 ble Stiftelsen D/S Hansteen opprettet.

Kjøpt i 1978 av Olaf T. Engvik og restaurert tilbake til utformingen som havforskningsskip. I 1986 overtatt av Stiftelsen D/S «Hansteen» i Trondheim. Fra 2015 driftes skipet av MiST etter en avtale med Stiftelsen. Det har blitt utført restaureringsarbeider både i skrog og interiør. Dampkjel er nå til reparasjon. Skipet ligger i Nidelven, ved Sjøfartsmuseet.

Et flytende kulturminne

I dag er «Hansteen» Norges eneste gjenværende representant for overgangsfartøyene som ble utstyrt med både seil og damp, og er sannsynligvis verdens eldste bevarte skip i sitt slag. Frivillig mannskap vedlikeholder skipet, sørger for at maskineriet går, og at Hansteen fortsatt seiler langs norskekysten – den dag i dag.

Med forbehold om at smittevernet tillater det, kan også du oppleve seildampskipet Hansteen lørdag 22.august og søndag 23.august. Billetter legges ut på Trondhjem Sjøfartsmuseums nettsider.

Midt-Norge knyttes til Europa

Midt-Norge knyttes til Europa

Trondheim Havn ønsker Cargow Thorship velkommen til Hitra Kysthavn: – En ny og spennende æra Hitra Kysthavn har i dag en betydelig aktivitet med blant annet eksport av frossen…

Høring om farvannsavgiften 2025

Høring om farvannsavgiften 2025

Trondheim Havn IKS har sendt forslag om farvannsavgift for 2023 på høring. Frist for å komme med tilbakemeldinger er satt til 04. november.

Se alle