Prioriterer smittevern ombord
I juni 2021 åpnet regjeringen for at europeiske borgere kan reise til Norge med gyldig vaksinesertifikat uten å gå i karantene. Sakte, men sikkert har kystcruise og internasjonal cruisefart tatt seg opp igjen under strenge vilkår. I dag må alle som reiser inn til Norge registrere seg og ta en test ved ankomst.
– Cruisenæringen er den mest kontrollerte formen for reiseliv og smittevern er høyeste prioritet om bord. Med strenge smittevernsprotokoller, oversikt over de reisendes bevegelser og muligheter for å teste og behandle om bord, har cruiseoperatørene gode forutsetninger for å gjennomføre en trygg reise. Likevel må vi ta høyde for at cruiseanløp kan avlyses på kort varsel av hensyn til smittevern. Disse vurderingene gjøres av rederi i samarbeid med helsemyndighetene, sier Maria K. Undheim, cruisekoordinator i Trondheim Havn
Se mer om regler for innreise på regjeringen.no
Se også Lovdata.no for nærmere informasjon om særskilte regler for Svalbard, reiseliv og kystcruise m.v.
Flere førstegangsanløp
Årets sesong lover godt for den skipsinteresserte med hele tretten førstegangsanløp til Trondheim. Et av de mest spennende skipene er Seabourn Venture som i skrivende stund ferdigstilles, og legger ut på sin jomfruferd i april.
– Med nye miljøkrav i verdensarvfjordene og på Svalbard og bruk av EPI, ser vi at skipene til Norge blir stadig nyere. Utslipp til luft reduseres betraktelig jo nyere skipet er. Dette skyldes både teknologiutviklingen og strengere internasjonale krav til nybygg. Rederiene som kommer til Norge jobber hardt for å omstille seg og utvikle et bærekraftig cruisetilbud, forklarer Undheim.
Hun påpeker også at store skip ikke nødvendigvis er verstinger når det gjelder klima og miljø. Blant annet er alle av TUI Cruises innmeldte skip av nyere årgang. Også AIDA Cruises har erstattet den faste ruten til AIDAsol med et av sine nyere og mer miljøvennlige skip.
– Det fleste nybygg er større skip, der flere har byttet ut tradisjonelle drivstoff med LNG. Dette reduserer CO2-utslipp opptil 20 – 30 prosent, mens Sox og Nox reduseres med opptil 95 %. Flere skip er også klargjort for landstrøm og kan da ha helt utslippsfri drift ved kai, sier Undheim.
Trondheim Havn er i gang med ferdigstillelse av landstrøm på Pir 1, og planlegger for landstrøm på Turistskipskaien i 2025.
Les mer: Grønn cruisefart
Populært med vintercruise
Tradisjonelt har høysesong for cruise i Norge vært fra mai til september, men i 2022 vil 22 av 97 innmeldte anløp besøke Trøndelag i vintermånedene.
– Visit Trondheim har fokus på en bærekraftig reiselivsutvikling som gir muligheter for helårsturisme og gode opplevelser for både gjestene og leverandørene gjennom hele året. Derfor er det svært gledelig at flere skip velger vinterperioden for sine cruise. Slik skaper vi aktivitet i vinterperioden samt at vi viser fram det beste vi har å by på i en mer rolig periode av året, sier Kirsten Schultz, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.
Ifølge Innovasjon Norges undersøkelse fra 2019 la hver cruiseturist i gjennomsnitt igjen 510 NOK pr. dagsbesøk i Trondheim.
– Det er ikke ubetydelig for trøndersk næringsliv. Bare i Trondheim utgjorde cruiseturismen nærmere 35 % av den totale andelen av internasjonal turisme i 2019. Det betyr tjenestesalg og inntekter for både handels- og kulturnæring, men også leverandører av busstransport, avfallshåndtering og andre servicetjenester til skip og passasjerer, sier Undheim.
Les mer: Nå kommer cruiseturistene tilbake