​Hurtigruten setter 14 av 16 skip tilbake i trafikk

For bare en drøy måned siden lå så godt som hele Hurtigrutens flåte i opplag. Nå planlegger selskapet at 14 av 16 skip skal seile igjen innen utgangen av september.

Opptrappingen betyr at de aller fleste sjøfolkene som var permittert i Hurtigruten vil være tilbake i jobb i løpet av september, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Som følge av koronautbruddet, meldte Hurtigruten i mars om stans av alle seilinger sør for Bodø. I dag seiler Hurtigruten med fem skip i ruten. Nå skal trafikken etter planen trappes opp ytterligere, skip for skip, dersom myndighetene åpner for innreise.

– Responsen da vi startet seilingene igjen i juni var overveldende. Både gjester, mannskap og lokalsamfunnene langs kysten er glade for at vi seiler igjen. Etterhvert som reiserestriksjonene og innreisereglene nå blir endret, fortsetter vi opptrappingen mot vanlig drift, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han understreker at opptrappingsplanen forutsetter at de internasjonale reiserestriksjonene blir opphevet, og at utenlandske reisende kan reise til og fra Norge. 

– Det er bra å se at mange gjør alvor av planene om norgesferie i sommer. Men nordmenn vil aldri kunne dekke inn for bortfallet av utenlandske gjester, sier Skjeldam.

Åtte av ti Hurtigruten-gjester kommer fra land utenfor Norge. Det betyr at inntektene denne sommeren trolig vil falle med over 80 prosent. Rundt 400 landansatte på Hurtigrutens kontorer både i Norge og utlandet er fortsatt permittert.

Først i drift etter koronakrisen

MS Finnmarken ble verdens første cruiseskip i drift etter koronakrisen da hun seilte fra Bergen 16. juni. Med strenge smittevernregler og redusert kapasitet seiler Hurtigruten nå med fire skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Innen utgangen av september planlegger Hurtigruten å sette samtlige 11 skip tilbake i det som kalles «verdens vakreste sjøreise». 

– Dette er resultatet av knallhardt lagarbeid gjennom flere måneder. Det betyr ikke at krisen er over, og det betyr ikke at vi vil seile med fulle skip gjennom sommeren og høsten som vi pleier. Men det betyr at vi for alvor kan rette blikket fremover, sier Skjeldam.

Samtidig trapper selskapet også opp ekspedisjonscruisevirksomheten. Med en rekke seilinger til de britiske øyene i september, blir Hurtigruten det første cruiserederiet med avganger fra Storbritannia i sommer.

I tillegg tilbyr Hurtigruten ekspedisjonsseilinger fra Tromsø til Svalbard med hybriddrevne MS Roald Amundsen, fra Longyearbyen med MS Spitsbergen og langs norskekysten fra Hamburg med det splitter nye hybridskipet MS Fridtjof Nansen. 

Dermed har både norske og utenlandske turister en spektakulær sommer i vente om bord på Hurtigrutens små, spesialbygde skip. 

– Denne sommeren har vi fjordene så godt som helt for oss selv. Dette er en unik mulighet til å oppleve både norskekysten og Svalbard på sitt beste og mest uforstyrrede, både for nordmenn på norgesferie og for utenlandske turister nå som grensene åpnes igjen, sier Skjeldam.

Skaper milliardverdier

Hurtigruten er en av Norges største reiselivsaktører og samarbeider med flere hundre små og store selskaper. Det skaper verdier for flere milliarder kroner årlig og flere tusen arbeidsplasserlangs hele norskekysten.

– At vi er tilbake i drift betyr mye for oss, våre ansatte og våre gjester. Men det betyr også enormt mye for lokalsamfunn og små og store samarbeidspartnere langs hele kysten, sier Skjeldam

Hurtigruten ser også en svært god etterspørsel etter reiser i 2021, både for seilingene langs norskekysten og ekspedisjonscruise til blant annet Antarktis og Arktis. Dette er stort sett bestillinger fra gjester utenfor Norge. 

– For 2021 ligger vi faktisk litt foran fjoråret. Det er utrolig inspirerende i en tid som har vært preget av reiserestriksjoner og usikkerhet. Det viser at etterspørselen er der. Og det viser at folk vil ha unike opplevelser, med reiser både til Norge og med Hurtigruten, sier Skjeldam i pressemeldingen.