Redningsselskapet utførte til sammen over 8000 oppdrag i 2022. I Trondheimsfjorden er det redningsskøyta RS 129: “Une Amundsen” som rykker ut i nøden.
– Hovedandelen av oppdragene er fra april til september. De fleste oppdragene i 2022 var knyttet til fremdriftshavari, forklarer matros Ida Sunde Sivertsen ved Redningsselskapet.
RSRK Trondheim består av 25 operativt frivillige. Et vaktskifte består normalt av et mannskap på tre. Sivertsen er en av disse.
– Menneskene jeg møter på oppdrag er svært takknemlig for hjelpen. Vi redder liv og materiell, og det er godt å kunne bidra til å gjøre Trondheimsfjorden trygg, forteller Sivertsen.
Hun har vært aktiv på redningsskøyta siden desember 2021. Dette kommer ved siden av jobben som regnskapskonsulent ved DFØ.
– Jeg hadde tidlig en fasinasjon for redningsskøyta. Når jeg så man kunne bli frivillig, var jeg ikke i tvil. Dette er et givende arbeid som jeg ellers savnet i livet mitt, sier Sivertsen.
Et normalt vaktlag består som regel av båtfører, bestmann, matros og eventuelt en aspirant under opplæring. For dagens øvelse var det i tillegg en ekstra matros.
Avhengig av støtte fra næringslivet
Redningsselskapet er en humanitær organisasjon. De får 15 prosent statsstøtte som skal drifte hele 53 redningsskøyter langs norskekysten.
– Vi er helt avhengig av støtte fra det lokale næringslivet. Bidrag kommer godt med til å utbedre flåten av skøyter og det nødvendige utstyret som mannskapet trenger, forklarer Sivertsen.
Gjennom prosjektet Nautisk Mil, støtter Trondheim Havn IKS den lokale redningsskøyta. I fjor var dette RS 129: Une Amundsen. Skøyta ligger til kai ved Skansen, en av flere gjestehavner i Trondheim.
– Vårt samfunnsoppdrag er å bidra til god fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk av sjøområdene. Trondheimsfjorden er et knutepunkt for fritidsbåter og sjøtransport av gods og passasjerer. Det er derfor gledelig at vi kan bidra til redningsskøyta og mannskapet som gjør en fantastisk jobb med å sikre sjøområdet, forteller havnedirektør, Knut Thomas Kusslid ved Trondheim Havn.
I Trondheim er det kun frivillige som holder skøyta operativ. De jobber hver dag med å bedre sikkerheten til sjøs, med en visjon om at ingen skal drukne på havet.
– Det er en krevende, men meningsfull hobby. Da er det selvfølgelig gøy at «byen» ser oss og setter pris på timene vi legger ned, sier Sivertsen ved Redningsselskapet.
Redningsselskapet vil aktivt jobbe med forebyggende tiltak. Dette kan være livbøyer og vestbruk, til kunnskapsformidling om trygg ferdsel langs og på sjø.
– Vi samarbeider gjerne med Trondheim Havn for å gjøre befolkningen i Trondheim enda tryggere, avslutter Sivertsen.
For flere bilder fra oppdraget, se RS 129: Une Amundsen i Trondheimsfjorden.