Vanvikan

Vanvikan hurtigbåtterminalen er et kaianlegg i Indre Fosen som tar imot over 3000 reisende hver uke med hurtigbåten fra Trondheim.

Etter fusjonen mellom Verdal og Trondheim i 2013, har terminalen ved Vanvikan vært eid av Trondheim Havn IKS. Det innebærer drift- og vedlikeholdsansvar for kaianlegget.

Kaianlegget består av en flytebrygge og en landgang for mottak av reisende mellom Trondheim og Vanvikan.

Nåværende rutetrafikk

Anlegget er tilpasset hurtigbåtene eid av Norled som overtok ruten fra 01.01.2024. I dag er det MS Trondheimsfjord II, utleid av Torghatten Midt, som trafikkerer strekningen mellom Trondheim og Vanvikan. Fartøyet har nattlige i Vanvikan.

Trondheimsfjord I operer som ekstrafartøy ved behov.

MS Trondheimsfjord II holder en marsjfart på rundt 25 knop i det den seiler ut fra Vanvikan med kurs mot Trondheim. Foto: Felix Seifert/Trondheim Havn.
  • Toppfart på 32.5 knop. 
  • Kapasitet for 130 passasjerer.  
  • Rutetid over fjorden på 25 minutter.  

Forbindelsen mellom Trondheim til Vanvikan opereres av ATB som oppdragsgiver. De er ansvarlig for rutetilbudet mellom hurtigbåtterminalene: Rute 810 Trondheim – Vanvikan.   

Nye hurtigbåter

Fra 2024 vil Norled overta hurtigbåtene mellom Trondheim – Vanvikan. I første omgang vil dagens hurtigbåt bli benyttet for å opprettholde normal rutetrafikk.

Nybygget, Mjølner, er forespeilet fra april 2024. Fortøyning og utseiling av det nye fartøyet vil gi ekstra belastning på landgangen. Tilpasninger vil derfor måtte påregnes i fremtiden.

Oppgradering av Vanvikan i 2024

Værforholdene skapte større skader på kaianlegget i overgangen til 2024. Nødvendig vedlikehold ble iverksatt:

  • Utskifting av de rullende fenderne på flytebryggen.
  • Brudd på landgangen ble rettet ut.

Arbeidet ble gjennomført i uke 1, 2024.

Oppgradering av Vanvikan i 2023

Gravemaskin med bakgrunnslys.
Oppgraving av friksjonsplater. Foto: Felix Seifert/Trondheim Havn

Nødvendig vedlikehold av kaianlegget ble iverksatt november 2023 etter gjennomført inspeksjon av Norconsult. Arbeidet innebærer følgende:

  • Det er laget ny innfesting til friksjonsplatene.
  • De seks horisontale stagene inn til flytebryggen er skiftet ut.
  • I tillegg har to av de vertikalene pelene blitt oppgradert tidligere i år.

Oppgraving av de to friksjonsplatene avslørte større avvik fra arbeidstegningene og dårlig utført arbeid av kaianleggets utbygging for 25 år siden. Arbeidet med friksjonsplater og stag ble ferdigstilt tirsdag den 12.12.2023

Kontakt

For tekniske spørsmål om kai og vedlikehold, kontakt Trondheim Havns sentralbord:  

For spørsmål om rutetrafikk og venterom, kontakt ATB.

Fant du det du lette etter?