Vanvikan

Vanvikan hurtigbåtanlegg i Indre Fosen tar imot over 3000 reisende hver uke med hurtigbåten fra Trondheim. Anlegget består av en flytebrygge og en landgang for mottak av reisende mellom Trondheim og Vanvikan.

Vår rolle

Trondheim Havn IKS eier hurtigbåtanlegget i Indre Fosen. Det innebærer drift- og vedlikeholdsansvar for kaianlegget, hvor vi har gjennomført flere oppgraderinger. Mer informasjon om oppgradering nederst på siden.

Trondheim Havn forvalter de kommunale sjøområdene i henhold til havne- og farvannsloven. Vi fjerner derfor tang og drivgods i havnebassenget som vil være til hinder for hurtigbåten.

Andre aktører

Indre Fosen kommune eier sjøbunnen i havnebassenget, moloen og landarealet rett ved hurtigbåtanlegget. Trøndelag fylke via ATB eier ruten mellom Vanvikan og Trondheim. De gjennomfører anbud for driftsoperatør til ruten på jevnlig basis, som er Norled per 01.01.2024.

Rutetrafikk Trondheim – Vanvikan

I dag er det MS Mjølner som trafikkerer ruten «810 Trondheim – Vanvikan». Ruten knytter Vanvikan til terminalen på Brattøra, Trondheim.

MS Mjølner er 28,2 meter lang og 9 meter bred, og har plass til 140 passasjerer. Foto: Felix Seifert/Trondheim Havn.

Se mer informasjon om rutetabell hos ATB: Rute 810 Trondheim – Vanvikan.   

Aktiviteter

Trondheim Havn har gjennomført flere runder med større utbedringsarbeid av anlegget. Vi deltar sammen med Indre Fosen kommune i arbeidet med reguleringsplan av Vanvikan.

  • Tilpasning av landgangen så MS Mjølner kan støtte baugen helt inn mot land.
  • Asfaltering av gangsti som ble gravd opp i vinter 2024.
  • Videre jobbes det fortløpende med utredningsarbeid for en mer permanent løsning av fremtidens infrastruktur ved Vanvikan.

Ansvarlig:Tiltak gjennomført:
NorledFjerning av større steiner på havbunnen, samt foretatt undersøkelser av sjøbunnen med dykker.
Trondheim HavnUtskifting av de rullende fenderne på flytebryggen.
Trondheim HavnBrudd på landgangen ble rettet ut.

Nødvendig vedlikehold av kaianlegget ble iverksatt november 2023 etter gjennomført inspeksjon av Norconsult. Arbeidet innebærer følgende:

  • Det er laget ny innfesting til friksjonsplatene.
  • De seks horisontale stagene inn til flytebryggen er skiftet ut.
  • I tillegg har to av de vertikalene pelene blitt oppgradert tidligere i år.

Oppgraving av de to friksjonsplatene avslørte større avvik fra arbeidstegningene og dårlig utført arbeid av kaianleggets utbygging for 25 år siden. Arbeidet med friksjonsplater og stag ble ferdigstilt tirsdag den 12.12.2023

Kontakt

For spørsmål, kontakt Trondheim Havns sentralbord:  

For spørsmål om rutetrafikk og venterom, kontakt ATB.

Fant du det du lette etter?