Modulene er i underkant av ti meter lange, 3 meter brede og 3 meter høye med en vekt på 4 – 6 tonn. Nå transporteres en og en modul på semitrailer fra Moelv til Trondheim for omlasting til båt.
-Kostnaden med å kjøre en semitrailer fra Moelv til Skjold blir så stor, og det blir ikke mulig å få returfrakt på så mange biler. Det er tross alt 4,5 times biltur fra Moelv og hit, i forhold til at bilen skal være borte i tre døgn. Det blir bedre, for å si det sånn. Og så blir jo båttransport med så store volum forholdsvis billig, selv om det blir flere ledd, forklarer skipsmegler Terje Frengen i J.P.Strøm.
Vi møter ham i trucken mens han flytter modulene fra semitrailere og over til båt. Vogntogene avløser hverandre med nye nummererte moduler. Det gjelder å holde tempoet oppe og laste i riktig rekkefølge.
-Det er viktig med lasterekkefølgen her slik at de får de rette modulene først. Det er litt logistikk med det, forklarer Frengen mens han krysser av en liste etterhvert som nye moduler settes på kaikanten.
Plasskrevende last
Frengen har arbeidet på havna i Trondheim siden 1987, både som truckfører og skipsmegler, og har sett godsmengdene på sjø forandre seg over årene. Det aller meste som går over kai i disse dager er skipninger for industri, bygg- og anleggsbransjen.
-Volumene og tonnasjen er jo der slik den var før, men lasten i dag har endret karakter. Vi trenger areal for å kunne ta i mot prosjekter som dette, forklarer Frengen.
-I det siste har jeg regnet pris på ganske mange prosjekter og husmoduler. Husmoduler vil det hele tiden komme i ulike prosjekter, men det er ikke bare husmoduler som kommer sjøveien. Det er mye gods som trenger plass, sier Frengen.