Høring om farvannsavgiften 2025

Trondheim Havn IKS har sendt forslag om farvannsavgift for 2023 på høring. Frist for å komme med tilbakemeldinger er satt til 04. november.

Høringsfristen settes til 04. november. Høringsinnspill kan sendes skriftlig som e-post til: firmapost@trondheimhavn.no.

For andre spørsmål knyttet til høringsdokumentene, ta kontakt med havnedriftsjef, Terje R.Meisler.

Hva dekker farvannsavgiften

Havne- og farvannsloven (HFL) gir den enkelte kommune adgang til å kreve inn farvannsavgift for fartøy som anløper havn i kommunen.

Havne- og farvannsloven presiserer at farvannsavgiften kun kan dekke kostnader til:

  1. Nødvendig isbryting og fjerning av gjenstander som hindrer sjøtransporten eller er til fare for ferdselen i kommunens sjøområde.
  2. Utøvelse av offentlig myndighet med hjemmel i denne lov med forskrifter.
  3. Farvannsskilt og navigasjonsinnretninger som kommunen eier.

Gjeldende for deltagerkommunene

Med sin inntreden i Trondheim Havn IKS har deltagerkommunene (Orkanger, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Frosta, Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Indre Fosen, Frøya, Namsos, Skaun og Hitra), delegert sine administrative og forvaltningsmessige oppgaver etter havne- og farvannsloven, med tilhørende forskrifter, til Trondheim Havn IKS.

I delegasjonen inngår myndighet til å fastsette lokal forskrift om farvannsavgift, og derav myndighet til å innkreve denne. Farvannsavgiften vil vedtas av Trondheim Havns representantskap, og gjelder for farvannet innenfor selskapets eierkommuner.