Den tradisjonsrike kystruten har siden 1893 blitt betjent av Hurtigruten og Havilas første seilas bryter et over 100 år langt monopol.
I 2017 satte Solberg-regjeringen kystruten fra Bergen til Kirkenes på anbud, fordelte kystruten på to rederier: Hurtigruten skal operere med 7 skip og Havila med fire skip.
Ifølge den nye avtalen skal staten betale om lag 8 milliarder kroner til Hurtigruten og Havila over ti år for å sikre avganger med daglig stopp i 34 havner mellom Bergen og Kirkenes året igjennom.
Verdens grønneste kystruteskip
Det første skipet, Havila Capella, er på sin første seilas fra Bergen til Kirkenes, mens tre søsterskip fortsatt er under bygging hos verftet i Tyrkia.
Havila Capella kan skilte med verdens største batteripakke, fire timers seiling uten drivstoffpåfyll og et helt nytt skrogdesign for å sikre energieffektiv seiling. I tillegg har skipet anledning til å ta ladestrøm ved kai der dette er tilgjengelig. Totalt vil dette redusere utslipp av CO2 og andre lokale utslipp (NOx, SOx) betydelig.
– Det er historisk dag for Trondheim og for Trondheim Havn, sa havnedirektør Knut Thomas Kusslid da han klippet snoren på kaien for Havila Capella.
– En unik opplevelse
Ny teknologi om bord vil også endre reiseopplevelsen, i følge Bent Martini, administrerende direktør i Havila.
-Jeg tror, for de aller fleste, er dette en unik opplevelse, hvis de har lyst til å føle på stillhet. Det er ingen lyd, det er ingen vibrasjoner. Man får på en måte ikke bare sanseinntrykket fra å se, men også lyden av naturen og omgivelsene inn i skipet, og det er en fantastisk opplevelse, forteller Martini, som berømmer besetningen om bord som gjør sitt ytterste under en krevende oppstart:
-Det er en fantastisk besetning om bord med norske sjøfolk som gjør en fantastisk jobb og er virkelig glade for å være tilbake igjen.
Skip nummer to, Havila Castor, er forventet overlevert innen utgangen av februar.
Viktig godsrute
Det har vært et krevende oppstartsår for Havila. Strenge koronarestriksjoner og ny, krevende teknologi har skapt store forsinkelser for skipsbyggingen.
-Havila skulle opprinnelig gått i rute langs kysten fra 1. januar 2021, og vi har gjennom hele høsten ventet på det første anløpet. Derfor er det ekstra hyggelig at de nå endelig er her, sier cruisekoordinator Maria Kühnl Undheim.
Flere har møtt opp på kai for å se skipet, og de aller fleste forbinder nok kystruten stadig mer med sjøturisme.
-Mange glemmer at konsesjonstildelingen først og fremst handler om godstransport. Passasjertilbudet er en viktig del av kystruten, men dette er også et svært viktig tilbud for å sikre godstransport langs kysten, understreker Kühnl Undheim.
Les mer om Havila: https://www.havilavoyages.com/nb
Se informasjon om terminalene knyttet til kystruten: https://www.norlines.no/hva-gjor-vi/kystruten/