Står i kø til roro-kaia
Første mai er en travel dag på Trondheim Havn. Et 50-talls bobiler, traktorer og busser skal losses på arbeidernes merkedag. Det er LNG-skipet Kvitnos som først tar over roro-rampa når Hurtigruta har forlatt kai. I kveldstimene seiler Sea Cargos Astrea og Express inn til Pir 1 for å losse.
– Vi har hatt flere skipninger i vår med personbiler. Havneområdene på Pir 1 og Pir 2 i Trondheim er ideelle for dette. Vi har god kapasitet og plass til mellomlagring av biler på området, og den sentrale beliggenheten gjør at det er kort vei for videre transport til de største bilforhandlerne i regionen, forklarer Kirsti Østensjø, markedssjef i Trondheim Havn.
Ro/ro er en effektiv lasteform: Med en rampe mellom båt og kai, kan lasten rulles over kai uten større kranoperasjoner og ekstra bistand. Det gjør at logistikken blir både rimeligere og mer effektiv.
– Omlasting skjer på samme kai som Hurtigruta anløper to ganger daglig. Det gjør det mulig å splitte større roro-laster og sikre videre distribusjon med båt til andre deler av landet. Roro er velegnet for nærskipsfart og reduserer både trafikkrisiko, veislitasje og miljøutslipp, legger Østensjø til.