Holger Stjern ble bygget på Ørens Mekaniske Verksted i Trondheim i 1958, og satt i rute samme år mellom Skansen (Trondheim) og Vanvikan (Fosen). Ferja hadde en kapasitet på 300 personer og 20 personbiler, og gikk i fast fart fram til 1980. Da bli linjetilbudet flyttet til Flakk og ferja solgt til Fekete & Co i Tønsberg til den nette sum av 555 000 kroner. Bare to år etter dette, ble ferja videresolgt til Finland hvor den ble omdøpt til MF Pielinen. Her har den seilt på Karelen fram til nå – hvor den med hjelp av en gruppe trønderske skipsentusiaster nå endelig skal få trøndersk saltvann under kjølen igjen.
Etablerte eget selskap
-I Kystlaget Trondhjem er det flere ildsjeler og entusiaster, og blant dem var en kar som hadde muligheten for noen år tilbake å kjøpe båten fra Finland, men da rakk man ikke å gjøre noe. Så kom muligheten opp for en drøy måned siden og da var gode råd dyre. Det var bare å hive seg rundt og etablere et selskap, Fosenferja AS, samme navnet som Fosenferja hadde på 50-tallet, så vi er jo nostalgiske, fortalte skipsreder Per Anders Brattgjerd til Nea Radio i september.
Ildsjelene har flere ideer til hvordan det flytende kulturminnet kan benyttes. I tillegg til nostalgisk fjordcruise, er også restaurantdrift, utstillinger, seminarer, konserter og andre arrangementer aktuelle når ferja først er på plass.
Nå kan trønderske skipsnostalgikere glede seg over at Fosenferja endelig kommer hjem til Trondheim. Skipet blir å se på Ila Pir lørdag 21.november.