Rapporten, som ble nylig utarbeidet på oppdrag fra Cruiseforum i Trondheim, gir verdifull innsikt i den økonomiske betydningen av cruise- og kystruteturismen for byen og regionen. Denne kartlegger forbruket til passasjerene, mannskapet og rederiene i Trondheim i 2023.
– Vi er glade for å ha fått gode lokale fakta vi kan dele. Vi er på ingen måte overrasket over de positive funnene cruise- og kystrutegjester har for næringslivet, sier reiselivsdirektør Kirsten Schultz ved Trondheim Management (med Visit Trondheim).
Rederienes forbruk alene sto for 289 millioner kroner, mens passasjerenes forbruk utgjorde 114 millioner kroner.
Verdiene spres i hele Trøndelag
Basert på denne forbrukskartleggingen vet vi nå at cruise og kystruten skaper betydelige verdier som sprer seg til flere bransjer utenfor reiselivet og handelsbransjen og generer utover det 291 arbeidsplasser.
Samlet ble verdiskapningseffekten 277 millioner kroner i 2023.
– Omtrent halvparten forblir lokalt i Trøndelag, mens resten er en nasjonal spredning, forklarer reiselivsdirektør Petra Sestak-Flagestad ved Trøndelag Reiseliv. Selv om skipene ligger i Trondheim spres effekten til nabokommuner og ikke minst andre cruisemottakskommuner som Hitra og Frøya.
Del av denne verdiskapningen er skatteeffekten fra cruise- og kystrutetrafikken. Skatten kommer trønderske kommuner, fylket og staten til gode. Hovedparten av disse 71 millioner NOK ble avgifter direkte til staten og kan ansees til å bli distribuert tilbake til kommunene i praksis.
Et økonomisk løft til samfunnsutvikling
Kystruten, som består av Hurtigruten og Havila Kystruten, anløper Trondheim to ganger daglig (620 anløp i året). De to rederiene stod for 262 millioner kroner som fordelte seg hos flere leverandører på kjøp av tjenester knyttet til godshåndtering, innkjøp av mat og lagertjenester og diverse andre logistikktjenester.
Cruiserederiene stod alene for 27 millioner kroner. I motsetning til kystruten går så mye som halvparten av inntektene til Trondheim Havn IKS mens den andre halvparten fordeles på statlige avgifter og andre tjenester (110 anløp i 2023).
– Havneinntektene brukes til vedlikehold og nødvendige oppgraderinger av samfunnskritisk infrastruktur, som kaier og annet areal som cruise- og kystrutepassasjerer benytter i havn. Vi gjennomfører også miljøvennlige investeringer, som landstrømsanlegg, sier havnedriftssjef Terje R. Meisler ved Trondheim Havn.
Passasjerene åpner lommeboken
Passasjerenes forbruk varierer i samråd med tiden skipet ligger i havn. Kystruten ligger korte enn cruiseskipene. Cruisepassasjerene la igjen 605NOK per passasjerer, mens Kystrutepassasjerene rapportere om 280NOK per passasjer. Cruise bidrar med mesteparten av besøkende med 178.000 av 294.500 sjøreisende besøkende.
– Jo flere timer skipene ligger i byen, desto større blir det økonomiske bidraget. Vi ser dette også på overnattingsanløp og snuoperasjoner der gjestene bor på hotellet før og etter sitt cruise, forklarer Christian Haugen ved NiT.
Denne rapporten underbygger viktigheten av å legge til rette for en bærekraftig cruiseturisme for fremtiden.
– Det er viktig at cruiseturismen faktisk skaper aktivitet i lokalt næringsliv. Vi vil jobbe for at cruiseturistene kan bli her lenger og virkelig oppleve Midtbyen når de tar turen hit, sier byråd for miljø, næring og samferdsel, Line Fjørstad ved Trondheim kommune.
Avsender er Cruiseforum i Trondheim som består av:
- Næringsforeningen i Trondheimsregionen
- Trondheim Havn
- Trondheim Kommune
- Trondheim Mangament
- Trøndelag Reiseliv