Orkanger havn ligger i dag på Grønøra øst, hvor det er tre aktive kaier og et areal i tilknytning til disse som benyttes til håndtering og lagring av gods. Kapasiteten på havneanlegget er så godt som fullt utnyttet. Næringslivet i Orkland er i vekst og behovet for transport på kjøl er også økende. Utvidelsesmulighetene ligger på vestsiden av elva hvor det er planlagt et nytt havneområde. Området er ferdig regulert, detaljreguleringsplan «Havn og industri på Grønøra vest» ble vedtatt i 2019.
Havneområdet på Grønøra Vest
Ferdig utbygd vil havneområdet ha en kaifront mot fjorden som er tilrettelagt for to anløp om gangen. Bak kaiene blir det fyllt ut ca 133 daa og det vil mudres til -12 m dyp ved kai.
Havneområdet og tilliggende industri/lagerområdet utgjør et bakareal på omkring 200 daa som kan benyttes til godshåndtering, logistikk og havnerelatert industri.
Aktiviteten i sjøen vil være på en nordvendt kaifront, noe som minimerer støy og lysforstyrrelser innover mot land. I tillegg reduseres forstyrrelsene for fisk og fugl, uten vesentlige endringer i siktlinjen fra boligområdet på Råbygda. Plassering av bygningsmassen vil bidra til å skjerme omgivelsene fra aktiviteten på den fremtidige havna.
Utbygging av området
Området består i dag av grunne sjøområder som skal fylles ut til fast grunn. Det er behov for store mengder tilførte masser for utbyggingen, i tillegg til mudringsmasser fra nærområdet.
Status nå
Trondheim Havn ser nå på flere alternativ for hvordan utbygging av området kan gjøres for å holde kostnadene på et nivå som er forsvarlig i forhold til inntektspotensialet. Det vurderes om det er hensiktsmessig med trinnvis utbygging, hvilke tilrettelegginger brukerne av havna har behov for og til hvilket tidspunkt det må være på plass. Beslutningsunderlaget vil synliggjøre om det gir mening for Trondheim Havn å gå videre i detaljplanlegging av havneområdet, ut fra tekniske, økonomiske, finansielle og samfunnsmessige forhold.