Forsiden Nyheter Flere kjøretøy kommer sjøveien til Trondheim
1. mai 2019

Flere kjøretøy kommer sjøveien til Trondheim

Stadig flere personbiler, traktorer, bobiler og containarisert gods på traller ruller som aldri før over kai i Trøndelag.


Står i kø til roro-kaia

Første mai er en travel dag på Trondheim Havn. Et 50-talls bobiler, traktorer og busser skal losses på arbeidernes merkedag. Det er LNG-skipet Kvitnos som først tar over roro-rampa når Hurtigruta har forlatt kai. I kveldstimene seiler Sea Cargos Astrea og Express inn til Pir 1 for å losse. 

- Vi har hatt flere skipninger i vår med personbiler. Havneområdene på Pir 1 og Pir 2 i Trondheim er ideelle for dette. Vi har god kapasitet og plass til mellomlagring av biler på området, og den sentrale beliggenheten gjør at det er kort vei for videre transport til de største bilforhandlerne i regionen, forklarer Kirsti Østensjø, markedssjef i Trondheim Havn. 

Les også: Metrobussen kom sjøveien.

Effektiv transport

Ro/ro er en effektiv lasteform: Med en rampe mellom båt og kai, kan lasten rulles over kai uten større
Visste du at roro som transportform ble
oppfunnet av en japansk bilprodusent? 

Roro var en langt rimeligere og mer 
effektiv måte å eksportere personbiler til
USA og Europa.
  I dag benyttes roro til langt 
mer enn kjøretøy. Spesialtilpassede containere 
med hjul og andre rullende lastebærere gjør roro
til en velegnet transportform for mer enn bil. 


kranoperasjoner og ekstra bistand. Det gjør at logistikken blir både rimeligere og mer effektiv. 

- Omlasting skjer på samme kai som Hurtigruta anløper to ganger daglig. Det gjør det mulig å splitte større roro-laster og sikre videre distribusjon med båt til andre deler av landet. Roro er velegnet for nærskipsfart og reduserer både trafikkrisiko, veislitasje og miljøutslipp, legger Østensjø til. 

Les også: Åpnet ny rute fra Rotterdam.

Videoen under er fra en skipning tidligere i vår.