Forsiden Nyheter Bli med inn på den nye hybridferga!
14. desember 2018

Bli med inn på den nye hybridferga!

Trondheim skal endelig få sin første hybridferge. Vi har tatt turen inn for å se nærmere på det som betegnes som en aldri så liten elektrisk revolusjon.


Fra nyttår vil de to nye hybridfergene Munken og Lagatun traffikkere fergesambandet Flakk-Rørvik. Med batteripakker produsert av Siemens i Trondheim, ventes det at over halvparten av driftstiden vil være batteribasert. Det utgjør en reduksjon i utslipp fra 12 000 tonn/året til 3000 tonn/året. Fergene er utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Ladetiden ved kai er beregnet til fire minutter, mens overfarten er på nærmere en halvtime.

De flunkende nye fergene har fått stilrent interiør, skinntrukket salong og lekerom. I tillegg har firbente passasjerer et eget oppholdsrom på overfarten, mens både el-sykler og el-biler kan lade underveis på dekk.


MF Lagatun er en av to nyinnkjøpte ferger som skal gå i fart mellom Flakk og Rørvik fra nyåret. Fergene er landets 6. og 7. i sitt slag. 



Med god organisering, kan ferga ta opptil 130 biler på dekk. Her finner du også egen ladestasjon for el-biler og el-sykler. 



Salongen er heltrukket i skinn. Her sitter du godt, med god utsikt over fjorden. 


Kontrollrommet er heldigitalisert. Batteripakkene på 20 tonn er fordelt på 36 moduler der hver modul har samme batterikraft som en tesla.


Den flunkende nye kafeen om bord vil servere både kald- og varmmat. 


Alle kontrollpanel er digitaliserte. 



Gamification i praksis: Kapteinen sitter godt i en egen stol som kan snu seg etter retning. Ferga trenger ikke lengre snu for at kapteinen skal få god sikt; Kapteinstolen snur nemlig 360 grader etter behov, og kapteinen kan styre med egne konsoller på setet. 


Eget lekerom: Her kan ungene slå seg løs under overfarten...


… mens firbente venner har sin egen avdeling på dekk.


De teknologiske løsningene sies å være i verdensklasse der energiforbruket er beregnet til mindre enn 30 % av normalforbruket for konvensjonelle ferjer. 


Batterisystemet kan lades både fra ladestasjoner ved ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Dieselgeneratorene går på 100 % biodiesel.