Forsiden Nyheter Vil flytte gods fra 30 biler over til sjø
25. januar 2017

Vil flytte gods fra 30 biler over til sjø

Gode logistikkløsninger er avgjørende for grossistfirmaet TradeWay. Nå skal det satses mer på sjø.


TradeWay AS

TradeWay ble etablert i 1996, opprinnelig som importør av barnevogner.

19 ansatte og avdelinger i Trondheim, Oslo og Stavanger.

Årlig omsetning på 180 millioner kroner

Er i dag detaljleverandør til Coop, som eier 50,01 % av aksjene i selskapet.

Se mer på TradeWay.no

Har du kjøpt kubbelys og servietter i din lokale Coop-butikk kan du være sikker på at de har vært innom TradeWay på Heimdal en tur først.

Trondheimsfirmaet TradeWay er hovedleverandør av detaljvarer og tilbyr produkter produsert i både USA, Asia og Europa. Mens TradeWay styrer transportkjeden inn til Trondheim, er det Coop som organiserer transporten ut.

- 90 % av alle varene som kommer inn til vårt lager på Heimdal, skal videre ned til Coops distribusjonslager på Jessheim, forteller innkjøper Hilde Longva.


Av 5000 årstonn kommer ca. ¼ av varene sjøveien til Trøndelag. I tillegg til godset som kommer med båt, går det ukentlig 10 - 20 lastebiler med varer inn og ut til lageret på Heimdal.


TradeWay har allerede redusert biltransporten med 20 biler i året til fordel for sjø, men Longva har ambisjoner å flytte ytterligere 30 biler over til sjø i året som kommer.


- Non-food-varer er ikke datosensitive, og med god planlegging kan vi få mer gods fra bil over til container og sjø, sier hun og forteller at de blant annet ser på løsninger for å samlaste flere varer fra ulike leverandører i Europa på sjø.


Pris avgjørende


I 2016 tok TradeWay inn 250 TEU’s over havna i Orkanger fra Rotterdam. Longva synes det er positivt at det finnes gode og fleksible lagringsmuligheter på Orkanger når det er behov, men legger ikke skjul på at pris er avgjørende for valg av transportløsning.   


- Fra Europa og USA er priser på båt ganske mye rimeligere enn bil, mens oversjøiske ruter er langt mer kostbare, forteller Longva. Oversjøisk last fra Asia kommer derfor først og fremst via Oslo, mens det er større potensial for nærskipsfart fra det europeiske kontinentet. Denne lasten kommer med bil fra Oslo til Trondheim.


 - Det er ofte vanskelig å få plass til godset på tog, og mer ustabilt med forsinkelser og togstans. Forutsigbarhet er viktig, sier Longva videre.


Hilde Longva i TradeWay
- Et viktig sted for diskusjon


Longva og TradeWay deltok nylig i Vareeierforum, et nettverk for vareeiere, hvor man sammen arbeider for å styrke transporttilbudet. Longva mener forumet er en viktig møteplass.


- Det var min første gang her, og det var absolutt et spennende møte og tema. Det er en god arena for å få møte andre i samme situasjon og se på muligheter for å samlaste varer med andre aktører. Det var en avslappet holdning med rom for diskusjon over bordet. Det tror jeg er viktig i et slikt forum, avslutter Longva.

For mer informasjon om Vareeierforum, se vareeier.no