Forsiden Nyheter Tester førerløse skip i Nyhavna
15. november 2016

Tester førerløse skip i Nyhavna

Onsdag 16.november er det klart for første testrunde av DNV GL's førerløse fartøy "ReVolt".


Instituttene for elektronikk og telekommunikasjon og teknisk kybernetikk ved NTNU er første gruppe ut med testing av autonome fartøy etter at den historiske avtalen om Trondheimsfjorden som testarena ble underskrevet tidligere i høst.

Det er DNV GL's 3 meter lange skalamodell av nullutslipp-skipet "ReVolt" som skal til pers i Nyhavnabassenget onsdag og torsdag formiddag. Skalamodellen "ReVolt"  er utviklet med støtte fra Transnova, og ambisjonen er at en fullskala versjon på 60 meter skal frekventere kysten med last - uten mannskap.


Denne førerløse skalamodellen skal gjennomgå flere tester før en fullskala versjon på 60 meter bygges. Foto: DNV GL


Manøvrerer med GPS


Første testrunde er en funksjonstest av navigasjons- og styringssystem der "ReVolt" skal gå til en eksakt posisjon og bli liggende - lik de største supplyskipene.

- Det blir et dynamisk posisjoneringseksperiment. De største utfordringene er algoritmene knyttet til styringssystemet. Vi bruker GPS med høy presisjon på inntil 1 centimeter, forteller Egil Eide, førsteamanuensis i Radiosystemer ved NTNU.

- Dette er første trinn på veien mot autonom docking der skipet uten fører kan legge til kai. Til våren og sommeren vil vi gjennomføre antikollisjonstester i Nyhavna-bassenget, sier Eide.

Førerløs passasjerferge på kanalen


Til våren vil også en egen skalamodell av førerløs ferge for passasjerer og sykler bygges. Utover vår og sommer neste år er det altså duket for at to førerløse skip går i testruter fra tid til annen. Om alt går som det skal, kan kanskje passasjerer og sykler om noen år fraktes uten fører over kanalen i Trondheim.

Norge fremst i verden


Det skjer store ting innen shipping-industrien i Norge om dagen, og Trondheim er midt i smørøyet.

- Her finnes en rekke teknologibedrifter med maritim kompetanse innen skrog, styringssystemer, batteri og skipsteknologi.  Det er en slagkraftig teknologiklynge i Trondheim, bekrefter Eide og understreker at samarbeid med næringsliv er viktig for utviklingen.

- NTNU har fått fin drahjelp av DNV GL. I tillegg er flere bedrifter på banen og vil delta, forteller Eide videre.

Og det er ikke bare i Trondheim man har fått øynene opp for autonome fartøy. Flere kommuner melder interesse for å tenke nytt innen skipsteknologi. Tønsberg kommune har i samarbeid med Norsk Forum for Autonome Skip (NFAS) invitert til første dialogkonferanse i forbindelse med anskaffelseskonkurranse for autonome og klimavennlige passasjerferger. Konferansen vil finne sted 9.desember.


Komsumvekst, trafikktetthet og krav om miljøvennlige alternativ har skapt behov for nytenking i shipping-industrien. Norge er blitt verdensledende innen autonom skipsteknologi.