Forsiden Nyheter Norsk skipsteknologi på tysk TV
16. mars 2017

Norsk skipsteknologi på tysk TV

Trondheim har for lengst markert seg på verdenskartet når det gjelder autonom skipsteknologi. Torsdag var den tyske TV-kanalen ZDF på besøk for å lage reportasje om den pågående forskningen i havneområdene.


"Et gigantisk containerskip beveger seg mot horisonten - uten kaptein, ingen mannskap om bord. I stedet, fjernstyrt av en operatør. Det som spontant høres ut som science fiction, er utviklet i Finland og Norge." skrev ZDF-journalist Henner Heibestreit i januar i år på kanalens nettsider. Det var i forbindelse med en konferanse om trafikksikkerhet for autonome fartøy i Goslar, at Heibestreit for alvor fikk øynene opp for teknologikappløpet som nå utspiller seg mellom de nordiske landene.

Denne uken har han snakket med fagmiljø på NTNU og Sintef, i tillegg til Maritime Robotics. I dag er han og kamerateamet med NTNU-studentene Henrik Alfheim og Kjetil Muggerud når de tester den dynamiske posisjoneringsteknologien til skalamodellen Revolt i sitt masterprosjekt.

- Norge og Finland er langt fremme i utviklingen av autonom skipsteknologi, men det er fortsatt mange kritikere som mener det enda vil ta mange år før vi ser autonome fartøy langs kysten. Det er mange trafikkhensyn som skal tas. Los-mannskap jeg har snakket med som arbeider i Kiel-kanalen tror ikke dette kommer de nærmeste årene, forteller Heibestreit.

Se innslaget på tyske 3SAT her.

Autonom ferge på kanalen i 2019


I Trondheim råder derimot en annen optimisme. Førsteamanuensis ved institutt for teknisk kybernetikk, Edmund Førland Brekke, mener samarbeidet som er etablert i Trondheim mellom universitet og forskningsmiljø, industriaktører og havnemyndigheter er helt sentralt for å realisere ny teknologi raskt.

- Enten brukes det for lang tid på å bygge den tekniske infrastrukturen eller så brukes det for land tid på den teoretiske forskningen. Her bringer alle sine ressurser til bordet, og det skaper fortgang i prosessen. Forskningen har like stort fokus som produktutviklingen, og det bidrar til kunnskap som gir miljøgevinster og konkurransekraft for å flytte gods fra vei til sjø. Vi har også mange øyer og det bygges mange broer og undersjøiske tunneler i Norge. Med autonome ferger kan man redusere kostnadene til slik utbygging, og skape bedre distriktspolitikk, forklarer Brekke.

Han er Alfheim og Muggeruds veileder under masteroppgaven, og målet er at  den skal fungere som forstudie til verdens første autonome kanalferge. Allerede denne våren vil det bygges en skalamodell som tilsvarer halvparten av størrelsen til den planlagte ferga. Om den svarer til forventningene, er det klart for å sette en fullskala ferge i drift på Nidelva allerede i 2019.

- Vi har god domenekunnskap og lang shippingtradisjon vi bygger ny skipsteknologi på i Norge.  Thor Inge Fossen, nestleder i NTNU AMOS, er en av de store navnene internasjonalt og hans lærebøker brukes av universitet verden over. Også Kirsten Ytterstad Pettersen på NTNU er blant de store navnene som har bidratt til den teknologiske utviklinga på feltet, blant annet med slangeroboten til Eelume, avslutter Brekke.


Henner Heibestreit fra ZDF er i gang med å intervjue masterstudent Henrik Alfheim om det dynamiske posisjoneringssystemet på skalamodellen Revolt.


Her får Revolt et kamera på dekket før den går i vannet igen.


Drone filmer drone. Et framtidspek til en verden uten menneskehender.


Henrik Alfheim og Kjetil Muggerud er dagens hovedrolleinnehavere.