Forsiden Nyheter Fløtmann 20 år: Går mot en førerløs framtid
9. juni 2017

Fløtmann 20 år: Går mot en førerløs framtid

Fra 1880-årene og fram til 1965 knyttet Fløtmann sentrum til Brattøra. I 1997 ble Fløttmann bygd og satt i trafikk igjen. Nå kan Fløtmann bli verdens første førerløse ferge.


I år er det 20 år siden Fløtmannsbåten ble bygd og sjøsatt i forbindelse med byjubileet i 1997. «Fløtman I» er bygget på Fosenkaia av Vegard Rye Carlsen, og var en gave til byens befolkning fra E.A. Smith.

- Det er idyllisk og trivelig å bli rodd over kanalen i sakte fart, sier høvedsmann i Kystlaget Trondhjem, Egil Eide.

 

- Mange turister og trondhjemmere tar turen med Fløtmannsbåten over til Fosenkaia, og dette er en enkel og flott måte å oppleve havna og båtlivet - midt i hjertet av byen, forteller Eide videre.

Historien om Fløtmann


Fløttmenn var fergemenn som gjerne bestod av eldre sjøfolk som tok seg av persontrafikk i havneområdet mellom skip og land, eller mellom bydeler. I Trondheim strekker fløttmannstradisjonen seg tilbake til begynnelsen av 1880 – årene og oppføringen av Brattøra og anlegget rund jernbanen. Særlig etter at St.Olavs bro ble revet i 1920, representerte Fløtmann en stor besparelse for folk som arbeidet på Brattøra eller reisende som skulle til Trondheims vestlige områder.

 

Turen har i prinsippet alltid kostet like mye som å ta trikken, og flere av byens borgere husker fortsatt at det kostet en 10-øring å bli rodd av en fløttmann over Kanalen.

Framtidas Fløtmann


I dag frakter «Fløtman I» trofast passasjerer i sommermånedene mellom Ravnkloa og Fosenkaia, slik de gamle fløttmennene gjorde i forrige århundre. Men historien ender ikke her. I 2019 er målet at Fløtmann skal bli første førerløse ferge, og gå i trafikk over kanalen. Det har allerede blitt gjort betydelig uttesting av teknologien – og Trondheims nye, førerløse Fløtmann kan bli et viktig bidrag til samferdselssektoren.

 

- Ferga kan bli en god erstatning til broer når nye tverrforbindelser mellom spredte bosetninger og øyer skal etableres, sier høvedsmann Eide som til daglig også jobber som førsteamanuensis ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon, NTNU. 

 

Den ti meter lange førerløse ferga skal bringe passasjerer og sykler trygt i skytteltrafikk over Nidelva - uten fører. Ferga skal gå "on demand" og  passasjerer skal kunne trykke på en knapp som gir ferga signal om å komme.

 

Lørdag 10.juni kl. 12.30 markeres 20-årsjubileet til «Fløtman I» under Kystens Dag på Fosenkaia. Her møter du både båtbygger, fløttmann fra 1997 og høvedsmann Egil Eide.