Forsiden Nyheter Felleskjøpet godt i gang på Verdal
19. november 2017

Felleskjøpet godt i gang på Verdal

Den nye gjødselterminalen på Verdal gjør at Felleskjøpet får en tryggere og mer effektiv hverdag nærmere kai, med areal og anlegg som er tilpasset deres daglige drift.


Ny gjødselterminal Verdal

Felleskjøpet har flyttet sin gjødselterminal på Verdal og investert i nytt anlegg nærmere kai. Driften er modernisert og effektivisert. Sonderingene rundt flyttingen fra det gamle anlegget startet allerede i 2010 mellom Felleskjøpet, Trondheim Havn og Franzefoss Minerals.
Felleskjøpets anlegg på Verdal var tidligere omgitt av kalkvirksomhet, og den store tomten medførte lange avstander frem og tilbake med truck og hjullaster. I 2010 startet Felleskjøpet og Franzefoss Minerals sonderinger med tomteeier Trondheim Havn med tanke på å flytte Felleskjøpets gjødselterminal til nordsiden av havnebassenget, med bygging av ny terminal for håndtering av bulk og emballert vare av gjødsel og ensileringsprodukter.

Det resulterte i langtidsleie av ny tomt, og feste av nytt tomteareal fra Trondheim Havn på nordsiden.
Nå er det nye anlegget operativt, og driftsleder Rune Saur forteller under et bedriftsbesøk at de er godt fornøyd med resultatet, men at det har også vært vanlige innkjøringsproblemer. 


Fornøyde: Avdelingsleder i Trondheim Havn avdeling Verdal, Odd Martin Holmsberg sammen med driftsleder i Felleskjøpet, Rune Saur.  

- Vi tok inn gjødsel i forrige uke. Da slet vi veldig med anlegget, og brukte mye lenger tid enn normalt på å få tømt båten. Nå losser vi båt igjen i dag, og nå går det mye bedre. Sånn er det jo alltid når man starter noe nytt, at det er innkjøringsproblemer. 
 
Det nye anlegget er bedre egnet til å håndtere maursyrevæsken, som det stilles egne krav til.

- Det bygget her, som er tapperiet av maursyrevæska, er noe av det som har fungert best. Der er vi fullt oppe og går, sier Saur, og peker på det nye anlegget.



Lang prosess

Det har vært en langvarig prosess fra idé til å ha en operativ og moderne terminalbygning, tett inntil kai og med et anlegg som er skreddersydd Felleskjøpets daglige logistikk. Teltene ble satt opp tidligere i høst, og det samme ble portene. 

- Bakgrunnen for flyttingen var at det gamle anlegget begynte å bli gammelt og slitent. En annen ting var internlogistikken som vi ikke var helt fornøyde med. Her har vi tenkt litt nøyere gjennom akkurat det. Når lastebiler skal inn til oss nå, så må de kjøre inn på baksiden, der det er anlagt en splitter ny vei, deretter kommer de inn og får transportdokumenter på kontoret, og blir sendt videre og laster fra et av teltene. Så kjører de ut porten i den andre enden. Det er en bedre logistikk- og HMS-løsning. 

Travle før jul

Når gjødslet kommer inn, enten til høyre eller til venstre for bulkhallen, blir det ikke stående lenge, skal vi tro Saur. Alt de tar inn nå, er allerede solgt.

- Jeg tror det var nesten 15 000 tonn gjødsel før nyttår, så det har vi fullt opp med.

Derfor blir det heller ingen storåpning helt ennå.

- Offisiell åpning tar vi over nyttår, da vi har mer enn nok å gjøre ut året, sier Saur.