Forsiden Nyheter Åpnet ny rute fra Rotterdam
8. juni 2018

Åpnet ny rute fra Rotterdam

Samskip/Nor Lines har startet med ukentlige seilinger fra Rotterdam til Hammerfest. Dermed forbindes norske havner, inkludert Trondheim, med Samskips europeiske multimodale nettverk. I forrige uke var Trondheim Havn om bord og gratulerte med den nye ruten.


Det er Nor Lines’ LNG-drevne fartøyer, MS Kvitnos og MS Kvitbjørn, som vil seile de 14-dagers rundturene, som forbinder Rotterdam og Eemshaven med norske havner fra Vestlandet og langs Norskekysten med Hammerfest som nordligste havn.

Ruteendringen, som kobler Nor Lines sammen med Samskips containerterminal i Rotterdam, gir fredagsavgang fra kontinentet, med levering dør i Midt-Norge onsdager.


Havnekaptein Svein Fagerdal og konstituert markedssjef i Trondheim Havn, Ann Iren Holm Rise, var på plass for å gratulere  med det nye rutetilbudet. Til høyre er Atle Kjerstad, driftssjef i Nor Lines.

Trondheim Havn er en av havnene som anløpes, og gratulerte kapteinen på MS Kvitnos og Nor Lines med den nye ruten. 

I Rotterdam vil skipene betjenes av Samskips samarbeidspartner, SCA Logistics Terminal, hvor RoRo, stykkgods og containere kan håndteres på et og samme sted. Effektiv lossing og lasting utgjør en viktig suksessfaktor for denne type skip.


Styrmannen på MS Kvitnos mottok kake fra Nor Line' Atle Kjerstad for vel overstått reise fra Rotterdam. 

Fra Rotterdam til Hammerfest
Ivar Heskestad, Head of Shipping i Norlines International, sier at det er forbindelsen mellom norske havner og nettverket i Rotterdam som utgjør gevinsten ved den nye ruten.

 
Havnekaptein Svein Fagerdal i Trondheim Havn og kapteinen på MS Kvitnos, 
- Ved å legge Rotterdam til ruteplanen, gis markedet nye tjenester som forbinder norske havner med Samskips europeiske multimodale nettverk, sier Heskestad.

- Nor Lines er det eneste rederiet som tilbyr RoRo-kapasitet og 80 tonns tungløft kran som forbinder havner nord for Trondheim direkte med Rotterdam. Vi ser et stort potensial for vekst, spesielt innen olje- og gass segmentet, breakbulk, samt industriell rullende lastlast, samtidig som Samskips kommersielle multimodale nettverk utvides direkte til Nord-Norge, sier Heskestad.